Тема. Узагальнення і
систематизація вивченого про речення із
звертаннями.
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів про речення
із звертаннями, закріпити уміння
і навички визначати звертання в реченнях,
правильно інтонувати такі речення , розставляти
в них розділові знаки; розвивати увагу, спостережливість, логічне й
образне мислення, збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати роботу в
парах , за допомогою мовленнєво –комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у восьмикласників любов до рідної мови, поетичної скарбниці
Великого Кобзаря, прививати національно – патріотичні почуття.
Очікувані
результати: розпізнавати звертання у реченнях;
виділяти їх в усному та писемному мовленні;
будувати речення із
звертаннями.
Тип уроку: урок узагальнення і
систематизації знань.
Обладнання:
підручник,
роздаткові картки, комп’ютер, мультимедійна
презентація.
Епіграф:
Не одцурайсь, мій сину,
Мови. У тебе іншої нема…
Без
мови в світі нас нема.
Т.Шевченко
Хід уроку
І. Організація класу.
Емоційна налаштованість учнів на
урок.
Привітання.
Добрий день, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
Поверніться один до одного .
правильно зверніться, усміхніться і побажайте успіхів на сьогоднішньому уроці,
адже рідну мову потрібно вивчати з любов’ю.
ІІ. Підготовка до сприймання,
мотивація навчальної діяльності.
1. Відеозапис « Краса українського
слова» ( на фоні презентації слова
вчителя).
Рідна мово! Ти увібрала в себе і
неосяжну красу степових просторів, і шум карпатських смерічок, яскравими
барвами переливається твоя калинова та барвінкова краса, звучать ніжні трелі
соловейка, могутня сила Дніпрових та
Дністрових вод, дзюркотіння пустотливих струмочків…
Пригляньмося, прислухаймося до
українського слова… А допоможе нам в цьому поезія Д.Білоуса Білоуса « Слова
покличні – прості й величні», яку прочитає Бойків Олександр.
2. На фоні ліричної мелодії звучить
поезія Д.Білоуса « Слова покличні – прості й величні».
В джерелах слова - душі криниця,
а рідна мова - як чарівниця.
Звичайний приклад
візьму навмисне,
краса ж така в нім, що серце стисне.
Дивися - в кличнім
простім відмінку:
«Ой не стелися, зелен барвінку…»
Одвертий кличний -
немов дитинний,
музичний, зичний та ще й гостинний.
Вживеш ти усно чи
на папері -
мов у світлицю відчиниш двері.
Звертання щире,
душевне, щедре -
Василю, Павле, Іване, Петре!
І так сердечно, і
так ласкаво -
Наталю, Лесю а чи Любаво
А найсвятіше душа
приємле -
моя Вкраїно, кохана земле,
ти, сивий Дніпре, і
ти, Дунаю, -
миліших серцю
звертань не знаю.
Розумова
розминка ( «карусель» запитань і відповідей )
1.
Яке враження
справила на вас поезія?
2.У чому особливість цього поетичного твору?
3. Яка роль звертань у розумінні автора?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, очікуваних
результатів та епіграфу уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
Експрес
– опитування « Заверши фразу»
1.
Звертання – це
….
2.
За будовою
звертання …
3.
Поширені – це
звертання …
4.
Звертання
найчастіше виражаються …
5.
У реченні
звертання може стояти …
6.
В усному мовленні…
7.
На письмі…
8.
Коли звертання
стоїть в середині речення …
9.
Вигуки о, ой при
звертанні…
10.
Риторичними називаються…
11.
Вокативні – це речення…
12.
Стилі мовлення, у яких найчастіше вживається звертання – це …
Учитель: повідомлення про те, в якому ще стилі мовлення вживається
звертання, підготував Гладкий Юрій.
Виступ
учня з повідомленням про епістолярний стиль мовлення (випереджувальне
завдання).

ТАРАС ШЕВЧЕНКО ПРО МОВУ
Микито, рідний брате!
Минуло вже більш як півтора року, а я до тебе не написав ні півсловечка. Вибачай, голубе сизий, так трапилось. Скажу щиру правду, не те, щоб ніколи було або що, а так собі ні се, ні те, ще раз вибачай... Воно, бач, і так і не так, а все–таки лучше, коли получиш, прочитаєш хоч одно слово рідне. Серце ніби засміється, коли знаєш, що там діється... А сам, як тільки получиш моє оце письмо, зараз до мене напиши, щоб я знав. Та, будь ласка, напиши до мене так, як я до тебе пишу, не по-московському, а по–нашому. Так нехай же я хоч через папір почую рідне слово, нехай хоч раз поплачу веселими сльозами... Ще раз прошу, напиши мені письмо, та по–своєму, будь ласкав, — а не по–московському...
1839, ноября 15 дня, С. Петербург
Минуло вже більш як півтора року, а я до тебе не написав ні півсловечка. Вибачай, голубе сизий, так трапилось. Скажу щиру правду, не те, щоб ніколи було або що, а так собі ні се, ні те, ще раз вибачай... Воно, бач, і так і не так, а все–таки лучше, коли получиш, прочитаєш хоч одно слово рідне. Серце ніби засміється, коли знаєш, що там діється... А сам, як тільки получиш моє оце письмо, зараз до мене напиши, щоб я знав. Та, будь ласка, напиши до мене так, як я до тебе пишу, не по-московському, а по–нашому. Так нехай же я хоч через папір почую рідне слово, нехай хоч раз поплачу веселими сльозами... Ще раз прошу, напиши мені письмо, та по–своєму, будь ласкав, — а не по–московському...
1839, ноября 15 дня, С. Петербург
V. Осмислення і застосування набутих знань.
1. «Звернись до мене правильно»
Розподільний диктант з ключем. Записати слова у такому порядку:
спочатку ті, у яких у Кл.в закінчення - е, а потім ті, у яких – о.
Слова: вершина, елегія, мороз, калина, азбука, актор, талан, загадка,
ідилія.
Із початкових літер скласти
назву циклу поезій Т.Шевченка.
Робота з тлумачним словником ( пояснення значень слів « елегія»,
«талан»)
Учитель: Будучи
далеко від рідної землі, Великий Кобзар думками линув до найдорожчих йому
святинь. У його поезіях дуже багато звертань. Прочитати уривки із віршів
Т.Шевченка, вказати у них звертання, їх місце у реченні та вид за будовою.
2.
«Впізнай
мене».
Визначити звертання у вказаних поетичних рядках, вказати їх місце і вид
за будовою ( мультимедійна демонстрація картинок з підписами).

Думи мої, думи мої,
Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..

Доле, де ти?
Нема ніякої!
Коли доброї жаль, Боже,
То дай злої! Злої!

,
Ой Дніпре мій,
Багато ти, батьку,
У море носив козацької крові.

Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.

Любітеся, брати мої,
Украйну любіте,
І за неї, безталанну,
Господа моліте.

Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине,
От де, люде, наша слава,
Слава України.
3.Індивідуальні завдання
на карточках.
Картка
1.
Переписати речення, розставити розділові знаки,
накреслити схеми речень.
1. Йди в тисячоліття рідна мово до сердець і душ
людських доходь.
2. О пісне крилата лети над землею дзвени і зови до
світу до сонця…
3. Праведная душе Прийми мою мову, не мудру, та щиру.
4. Прокиньтеся байдужі й сонні зірвіть душі живої
згар.
Картка 2.
Перебудувати речення так,
щоб підмети стали звертаннями. Виділити граматичні основи.
1. Діти вивчають рідну мову.
2. Школярі вклоняються
пам’яті Великого Кобзаря.
3. Утішається Україна своїми
дітьми.
4. Восьмикласники
цікавляться новинами художньої літератури.
5. Учні старанно готуються
до уроків.
4.«Впіймай пунктограму та
орфограму»
( коментоване письмо)
Речення
1. Юні друзі пл…каймо чудовий сад української мови донесений до нас із
глибини столі…ь.
2. Встає
в новій красі забувши лихолі…я твоя Тарасе звільн…на земля.
5.Робота з підручником.
А).Розгляд таблиці «Послідовність
синтаксичного розбору простого речення із звертанням» ( стор. 189-190).
Б).Робота в парах. Зробити
синтаксичний розбір останнього речення
із вправи 312.
В). Індивідуальна робота біля дошки (
синтаксичний розбір записаних речень)
1. Без мови рідної,
юначе, й народу нашого нема.
2. Слово наше рідне, ти
сьогодні зазвучало, як початок, як начало, як озброєння всім видне…
6.
Зв’язне висловлювання за
таблицею « Основні відомості про звертання».
Основні відомості про звертання
Фізкультхвилинка.
« Весела перерва»
- Мамо! Я уже великий!
- Добре, сину, що ж по тому?
- Йду на Буг ловити рибу,
Щуку принесу додому.
- Ти – великий. Для порядку
Перше ніж гуляти, сину,
Прополи цибулі грядку
І сходи до магазину.
Глянув син з-під брів на неньку:
- Мамо, я ж іще маленький!
7.Робота в групах
(диференційовані завдання).
І група
Середній рівень
Завдання «Творець».
Скласти речення за схемами із словами:
струмочок , барвінок, пісня , рідна земля.
А. 3, ……….
Б ……,
з.
Г ……, з
…..
Д. З! …
….
ІІ група
Достатній рівень
Завдання «Фантазер»
Скласти речення з поданими
словами таким чином, щоб вони виступали підметом, додатком, звертанням.
Калина, соловейко.
ІІІ група
Високий рівень
1. Завдання «Майстер слова»
Скласти твір-мініатюру « Шануймо,
друзі, рідне слово», використовуючи речення із звертаннями.
VI. Узагальнення і
систематизація знань.
1.
Завдання « Вірю – не
вірю»
1. Звертання
використовується у всіх стилях мовлення.
2. Вокативним
звертанням називається речення-звертання.
3. Риторичне
звертання не спрямоване до конкретного адресата.
4. Слова пан, пані, добродію,
добродійко характерні для офіційно-ділового стилю.
5. Слова пан, пані,
добродію, добродійко характерні для розмовного стилю.
6. Клична форма
іменників Іван, Гриць, Олег буде співпадати з формою називного відмінка.
7. Прізвища при
звертанні залишаються у формі називного відмінка.
8. Форми звертань
Федоре Прокопчук, Богдане Іваненко, Маріє Бурмака правильні.
9. Форми звертань пані
міністре, пані директоре, добродійко начальнику правильні.
10. Можна утворити
конструкції пане Івановичу, пані Миколаївно.
11. Можна утворити
конструкції громадянко Олено, громадянине Панасе.
12. Конструкції
Богдане Сергійовичу Кравчук, пані Олено Андріївно
недоречні.
VII. Підсумок уроку.
Рефлексія «Вільний мікрофон»
--- Я зрозумів…
— Я не вмів (ла) , а тепер вмію...
— Я не знав (ла), а тепер знаю…
— Мене зацікавило…
Оцінювання учнів.
VIII. Домашнє завдання.
1. Повторити тему «
Звертання. Розділові знаки при звертанні»
2. З відомих пісень виписати
8 речень із звертаннями.
3. Вправа 313 ( зробити
синтаксичний розбір першого і останнього речення). (Іч.-обов’язково, ІІч.-за бажанням).
Комментариев нет:
Отправить комментарий