Тема: Ліна Костенко «Маруся Чурай».
Історична основа, сюжетна канва.
Майстерність автора у змалюванні характерів. Теорія літератури: роман у віршах.
Завдання уроку:
Розкрити перед учнями глибинну
сутність роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»з поставленими у ньому вічними
проблемами людства та двома системами моральних цінностей, розглянути історичну
основу твору, сюжетну канву, майстерність автора у змалюванні характерів;
з’ясувати суть теоретичного поняття «роман у віршах»; розвивати в учнів навички
аналізу образу літературного героя; виховувати в одинадцятикласників повагу до
історичного минулого, шляхетність почуттів.
Тип уроку: вивчення нового
матеріалу
Обладнання: текст твору, записи
пісень на слова Марусі Чурай, підручник, мультимедійна презентація за романом
«Маруся Чурай»
Хід уроку
І Організаційний момент,
мотиваційна частина.
1. Емоційна налаштованість учнів
на урок (звучить музика до пісні на слова Марусі Чурай «Засвіт встали
козаченьки). На фоні музики слова вчителя.
Є прадавні скарби, що намертво
лежать у землі, і є живі скарби ,що ідуть по землі, ідуть від покоління до
покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу. До таких національних
скарбів належить і наша лірична пісня.
Погортайте сторінки сивих віків,
вчитайтеся в прості і хвилюючі слова пісень – і вам відкриється багато
поетичних таємниць, ви почуєте голоси великих творців,імена яких розгубила
історія. І тільки інколи, крізь тумани часу, окреслиться схожа на легенду
постать творця. До таких легендарних постатей і належить славнозвісна народна
поетеса Маруся Чурай.
Випереджувальне
завдання.
Розповідь
«Дівчина з легенди» (виступ учениці з повідомленням про Марусю Чурай на фоні мелодії пісні « Засвіт встали
козаченьки»).
ІІ Оголошення теми, мети уроку.


Епіграф
Прилучився
до вічності, тепер не страшно і помирати. Я стільки років чекав на твір у
сучасній українській літературі, про який напевне міг би сказати, що це стане
класикою.
М.Доленго
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Проблемне запитання «Чому образ
Марусі Чурай» розкривається на тлі історичних подій»
План
1.
Історична основа роману (виступ учениці
з повідомленням).
2.
З’ясування поняття «роман у віршах»
(робота з підручником с. 292).
3.
Словникова робота (з’ясування значень
архаїзмів втеди –тоді, през-через, зацна-міцна,кебета-розум і т. д.)
4.
Композиція твору. ( перегляд слайдів –
назв розділів роману)
1. Якби
знайшлась Неопалима книга
2.Полтавський
полк виходить на зорі.
3. Сповідь.
4. Гонець до гетьмана.
5. Страта.
6. Проща.
7. Дідова Балка
8.
Облога Полтави.
9. Весна, і смерть , і світле воскресіння.
Вислів І.Дзюби
про будову роману. « Маруся Чурай» нагадує класичний архітектурний ансамбль, що
втілює великий план, велику ідею. Поетичний матеріал розгортається «сам із
себе» за законом внутрішньої необхідності і зовнішньої доцільністі, а
цілісність надає кожній частині вищого значення. Він живе наскрізною взаємопов’язаністю,
взаємопідсиленням».
Визначення учнями теми роману.
Тема
роману-зображення життя легендарної співачки і піснетворки з Полтави Марусі
Чурай на фоні Національно-визвольної боротьби українського народу під проводом
Богдана Хмельницького; відтворення духовного життя України середини ХVII
століття.
Проблематика
твору:
-
митець і народ (зачитування уривка «Ця
дівчина…»;
-
митець та історія («Звитяги наші, муки
та руїни безсмертні будуть у її словах»)
-
вірність і зрада(«Зрадити в житті
державу-злочин, а людину можна?»);
-
батьки і діти (розповідь про сім’ї
Марусі і Гриця);
-
вічність буття і загальнолюдські цінност
(«Прощай ,Іване, найвірніший друже, шляхетна іскро вічного вогню»);
-
закон і мораль(«Закон важкий, і я його
не зрушу»);
-
історія та видатна постать (декламування
напам’ять уривка «Гетьман встав…».
ІV.Осмислення
учнями знань.
1. Колективна робота
Композиція
роману
Експозиція-
Зав’язка-
Розвиток дії-
Кульмінація-
Розв’язка-
2.Робота в
групах
І група
.
Заповнити таблицю
Першооснова роману «Маруся Чурай» -
|
Трагічне
кохання Марусі і Гриця Бобренка, смерть та суд над Марусею ;
Національно-визвольна війна українського народу 1648-1654 р.р.
|
Роман
насичений літературними героями -
|
Маруся, Гриць
Бобренко, матері Чураїха та Бобренчиха, Семен Горбань, Параска Демидиха, Галя Вишняків на, Каптанчик Семен, мандрівний дяк, козак Лесько, дід
із Дідової Балки
|
Одними з
найважливіших історичних персонажів роману
є :
|
Іван Іскра, Павлюк,
Хмельницький,
полковник Мартин
Пушкар,
Я.Вишневецький,
С.Наливайко
|
Щоразу в
романі випливають події історичного
періоду -
|
Національно-визвольна
війна під проводом Б.Хмельницького 1648 — 1654
рр.,періоду Руїни
|
Іван Іскра..
|
Виступив на захист Марусі
|
ІІ група
Порівняльна характеристика Марусі і
Галі(розповідь з цитатами)

ІІІ група
Порівняльна характеристика Гриця Бобренка та
Івана Іскри(розповідь з цитатами).
ІV група
Г) образ України
у романі (розповідь з цитатами)
3.Колектина
робота
Ідея твору – утвердження глибокої віри в
духовну силу ,могутність і незнищенність українського народу.
Відповідь на проблемне запитання.
V.
Узагальнення і систематизація знань
Тести за романом «Маруся Чурай»
1. Укажіть героя твору
Ліни Костенко « Маруся Чурай», якому належать слова
Грицько ж, він міряв не тією
міркою.
В житті шукав дорогу не пряму. Він народився під тією зіркою,
що щось в душі двоїлося йому.
A. М. Пушкар
Б. Іван Іскра
Б. Іван Іскра
B. Б. Хмельницький
Г. Я. Шибилист.
Г. Я. Шибилист.
2. Укажіть героя твору, якому
належать слова:
Усі віки ми чуєм брязкіт зброї,
Були Боги у нас і були герої, Який нас ворог тільки не
терзав! Але
говорять: « Як руїни Трої». Про Київ так ніхто ще не сказав.
A. Б. Хмельницький
Б. Мандрівний дяк
Б. Мандрівний дяк
B. Іван Іскра
Г. Л. Черкес.
Г. Л. Черкес.
3. Кому належать слова:
Ми з нею рідні. Ми одного
кореня. Мабуть, один лелека нас приніс. Батьки у нас безстрашні й невпокорені І матері
посивіли
від сліз…
A. Г. Бобренко
Б. Л. Черкес
Б. Л. Черкес
B. І. Іскра
Г. С. Капканчик
4. Про кого іде мова:
Був молодий і гарний був на
вроду. І жив, і
вмер, як личить козаку. За те, що він боровся за свободу, Його спалили в мідному бику.
A. Я. Остряниця
Б. Д. Гуня
Б. Д. Гуня
B. С. Наливайко
Г. І. Горбань
Г. І. Горбань
5. Про кого іде мова:
Упир з
холодними очима,
Пихатий словом і чолом,
Душа підступна і злочинна,
Закута в панцир і шолом.
Пихатий словом і чолом,
Душа підступна і злочинна,
Закута в панцир і шолом.
A. Д. Вишневецький
Б. Г. Бобренко
Б. Г. Бобренко
B. І. Горбань
Г. Я. Вишневенький.
6. Кому належать слова:
Любив я панну,
Птимченко-Заглобську. Уже й
надхмарні замки будував. « О рани єзу, пан муві по хлопську!»-сказала панна. Я зрезигнував.
A. Г. Бобренко
Б. С. Наливайко
Б. С. Наливайко
B. Мандрівний дяк
Г. С Капканчик.
Г. С Капканчик.
7. Яскравим персонажем роману « Маруся
Чурай» є :
А. Орихна Бобренчиха
Б. Мандрівний дяк
8. Григорій Многогрішний
Г. Максим Пушкар
Г. Максим Пушкар
8. Укажіть художній прийом, яскраво виражений у
наведених нижче рядках: « Моя любов
чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі»
A. анафора
Б. інверсія
Б. інверсія
B. алегорія
Г. антитеза
Г. антитеза
9. Укажіть троп, яскраво виражений
у наведених нижче рядках:
І засміялась провесінь: - Пора !-
За Чорним Шляхом, за Великим
Лугом Дивлюсь: мій прадід, і пра-пра, пра-пра-Усі ідуть за часом, як за плугом
A. епітет
Б. гіпербола
B. метонімія
Г. персоніфікація
10. Основною ознакою роману у
віршах є:
A. Єдність, ліричного, епічного й драматичного
Б. Несподівана розв'язка
Б. Несподівана розв'язка
B. Наявність художніх засобів
Г. Інтригуюча назва
Г. Інтригуюча назва
11.Слова в романі « Маруся Чурай»
Про наші битви
на папері голо.
Лише в піснях
вогонь отой пашить.
Таку співачку
покарать на горло,
Та це ж нещо,а
пісню задушить.
належать
А.Максиму
Пушкарю
Б. Івану Іскрі
В. Б.
Хмельницькому
Г.мандрівному
дяку
12.Впізнай героя
Ще не старий.І
славу мав , і силу.
Про нього потім
думу іскладуть.
Мине сім літ – і голову цю сиву
Виговському на списі подадуть.
А. Я Остряниця
Б.П Павлюк
В. М. Пушкар
Г. С Наливайко
VІ.
Рефлексія, оцінювання
Роман «Маруся
Чурай»…
Я дізнався(лась)…
Я зрозумів(ла)…
Домашнє завдання.
1.
Вивчити напам’ять уривок з роману «Ця
дівчина не просто так Маруся…».
2.
Виписати афоризми з твору.
3.
Опрацювати матеріал підручника ( с.279-292).
Комментариев нет:
Отправить комментарий